Najlepszy monitor do obróbki fotograficznej. Co powinien posiadać?

W dziedzinie fotografii niezbędny jest aparat oraz umiejętności osoby, która wykonuje zdjęcie. Bardzo ważny jest też końcowy etap, czyli obróbka. Profesjonalny fotograf potrzebuje więc narzędzia w postaci odpowiedniego monitora, który pozwoli na dokładne odwzorowanie kolorów. Podpowiadamy, co powinien posiadać monitor do obróbki zdjęć, oraz pomożemy w wyborze najlepszego.

Co powinien posiadać monitor do obróbki zdjęć?

Bezbłędne odwzorowanie kolorów

Kolory to sedno sprawy, jeśli chodzi o obrabianie zdjęć. Monitor fotograficzny powinien wyświetlać gamut maksymalnie zbliżony do AdobeRGB. Dzięki temu możliwe będzie odwzorowanie kolorów porównywalne do tych, które osiąga się w druku. Stosuje się również standardy sRGB, REC.709 oraz DCI-P3. Tak naprawdę, im wartość bliższa 100%, tym większy zakres danej palety barw jesteśmy w stanie uzyskać.

Bardzo ważne jest także podświetlenie monitora. Musi być ono równomierne na całej płaszczyźnie ekranu. Nie może być sytuacji, w której zdjęcie ma inną jasność w zależności od miejsca na ekranie, w którym się znajduje. W ten sposób nigdy nie będziemy w stanie wykonać poprawnej korekty. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że wtedy każda kolejna ingerencja będzie psuć efekt końcowy.

Nasuwa się również pytanie co do rodzaju matrycy ekranu. Próżno będzie szukać czegoś innego niż IPS. Oprócz standardowej wersji, spotkać można kilka odmian w zależności od producenta. Rodzaj matrycy nie jest jednak wyznacznikiem. Najbardziej istotne jest wspomniane wcześniej odwzorowanie kolorów oraz równomierna jasność. IPS IPS-owi nierówny.

Paleta barw

Funkcja kalibracji

Kalibracja jest niezbędną czynnością w przypadku monitorów przeznaczonych do obróbki graficznej. W ten sposób dostrajamy dokładność wyświetlanych barw, aby odzwierciedlenie kolorów było jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości. Profesjonalny fotograf nie może pozwolić sobie na niespójność kolorów ekranu, ponieważ wpłynie to na finalny wygląd zdjęcia.

Producenci najczęściej udostępniają wbudowane technologie kalibracji obrazu. Dzięki temu proces ten jest o wiele łatwiejszy, szczególnie dla osób, które dopiero wkraczają na profesjonalną ścieżkę fotografii. Dostroić w ten sposób możemy również kilka trybów, a dzięki temu możliwe będzie dostosowanie kolorów i jasności w zależności od treści, nad którymi będziemy pracować.

Ustawienia monitora

Kalibracje przeprowadzić można również za pomocą specjalnych urządzeń, które zapewniają dokładniejsze pomiary. Profesjonalne kalibratory, takie jak Eizo Datacolor SpyderX Pro dają o wiele lepsze rezultaty dzięki większej precyzji, a także powtarzalności strojenia. Proces ten można zlecić osobom, które zajmują się tym na co dzień, lub przeprowadzić samemu, korzystając z pomocy dołączonego asystenta.

Kalibrację najlepiej jest przeprowadzić kilka minut po uruchomieniu monitora, tak by urządzenie, kolokwialnie mówiąc, rozgrzało się. Monitory utrzymują swoje parametry najczęściej kilka miesięcy, a po tym czasie konieczna będzie kolejna kalibracja.

Kwestia rozdzielczości i karty graficznej

Mogłoby się wydawać, że w przypadku zdjęć im wyższa rozdzielczość ekranu, tym lepiej. Do obróbki tak naprawdę wystarczy rozdzielczość Full HD. Wbrew pozorom, większa gęstość pikseli nie wpływa na polepszenie jakości efektu końcowego zdjęcia. Pozwoli to także na pracę w natywnej rozdzielczości, co nie obciąży dodatkowo karty graficznej.

Coraz więcej monitorów oferuje jednak obraz w rozdzielczości Ultra HD. Do pracy na jednym monitorze powinien wystarczyć wtedy zintegrowany układ graficzny. Jeśli jednak chcemy rozszerzyć swoją przestrzeń roboczą do większej ilości ekranów, zapewne będziemy zmuszeni również do wymiany karty graficznej na bardziej wydajną. W końcu inwestując w profesjonalny monitor, obraz ma wyświetlać się poprawnie i płynnie.

Ultra HD

Monitor do obróbki zdjęć – jaki wybrać?

Przekątna ekranu i format obrazu

Czy wielkość ma znaczenie? W przypadku monitorów do obróbki zdjęć niekoniecznie. Najczęściej stosowane są ekrany o przekątnej 27 cala. Umożliwia to wygodną pracę, jednocześnie nie zajmując tyle miejsca co telewizor. Jeśli mamy dostępną większą przestrzeń, nic nie stoi na przeszkodzie by wybrać ekran o przekątnej powyżej 30 cali. Dzięki temu możliwe jest podzielenie ekranu na dwa, co będzie szczególne przydatne, jeśli pracujemy na więcej niż jednym programie czy aplikacji w danym momencie.

Standardowym formatem obrazu jest 16:9 i cechuje się tym zdecydowana większość monitorów do obróbki zdjęć o przekątnej do 30 cali. Ultrapanoramiczny format 21:9 spotkać można w większych monitorach, co podyktowane jest ich prostokątną budową. Który lepszy? Tak naprawdę jest to kwestia własnych upodobań – wybierzmy ten, na którym pracować będzie się wygodniej.

Z kapturem czy bez?

Prawdę mówiąc, nie ma argumentów za tym, by nie używać kaptura do monitora. Element ten bardzo dobrze absorbuje oświetlenie zewnętrze, zapewniając optymalne warunki do pracy z kolorem. Dzięki osłonie redukujemy również jasność ekranu, a to przekłada się z kolei na niższe zużycie energii. Wydłuża to także żywotność monitora oraz zmniejsza zmęczenie oczu.

Monitor z kapturem

 

Dodatkowe udogodnienia

Porty, porty, i jeszcze raz porty. Im większa ich ilość, tym wygodniejsza praca. Do monitora możemy podpiąć komputer, laptop, aparat, panele kontrolne i różnego rodzaju gadżety przydatne do pracy z kolorem. Dlatego warto zwrócić uwagę by monitor posiadał wyjścia HDMI, Displayport, Thunderbolt czy USB. Niektóre modele umożliwiają nawet ładowanie urządzeń poprzez interfejs USB-C. Przesyłając obraz do monitora, laptop jest jednocześnie ładowany, a dzięki temu zmniejszamy ilość kabli.

Bardzo ważną kwestią jest również odpowiednie ustawienie monitora. Warto więc zwrócić uwagę na możliwość regulacji wysokości czy kąta pochylenia. W końcu przed ekranem spędzimy wiele godzin, a czas ten powinien być maksymalnie komfortowy. Przydatna będzie również możliwość montażu na ścianie, jeśli chcemy oszczędzić cenne miejsce na biurku.

Monitory złącza

Czy cena ma znaczenie?

Odpowiedź na to pytanie jest raczej twierdząca. Monitory o wyższej cenie oferują lepszą jakość obrazu, a co za tym idzie – wierniejsze odwzorowanie kolorów. Nie eliminuje to jednak tańszych modeli. Również będą świetnym narzędziem pracy, szczególnie dla początkujących fotografów, którzy nie mogą pozwolić sobie na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Z pewnością jednak każdy kolejny rok pracy z kolorem sprawi, że apetyt będzie rósł w miarę jedzenia.

Polecane monitory do obróbki zdjęć

Monitory do 3000 zł

Monitory do 6000 zł

Monitory powyżej 6000 zł