Dlaczego jabłko w logo Apple jest nadgryzione?

Z biegiem lat rozwinęło się kilka teorii na temat tego, dlaczego jabłko w logo Apple ma nadgryziony kęs. Nadszedł czas, by zakończyć snucie domysłów i na szczęście ten koniec pochodzi z najbardziej wiarygodnego źródła, bo od samego projektanta logo.

Logo Apple i teorie dotyczące jego powstania

Apple jest jedną z firm o największym zasięgu na świecie i choćby dzięki temu jej logo należy do najbardziej rozpoznawalnych. Biorąc pod uwagę nazwę firmy, wybór jabłka na logo zdobiące sprzęty od Apple wydaje się bardzo oczywisty. Jednak ludzie uwielbiają teorie, a skoro samo jabłko nie dostarcza sensacji, to trzeba szukać dalej. Nie dużo dalej, bo tematem domysłów stało się samo słynne nadgryzienie.


Jednak zanim dowiemy się prawdziwej historii powstania tego loga, przyjrzyjmy się najbardziej popularnym i kreatywnym teoriom, które, jak to z nimi często bywa, mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Jedna z najgłośniejszych związana jest z brytyjskim matematykiem Alanem Turingiem, człowiekiem, który położył podwaliny pod współczesny komputer, był pionierem badań nad sztuczną inteligencją i odegrał kluczową rolę w łamaniu przechwyconych zaszyfrowanych wiadomości, które umożliwiły aliantom pokonanie sił nazistowskich w wielu kluczowych bitwach.

Pod koniec życia Turing był przygnębiony, ponieważ czuł się niezrozumiany, groziło mu więzienie za rażącą nieprzyzwoitość i wyśmiewano go za homoseksualizm. Nie mogąc poradzić sobie z tymi trudnościami, 7 czerwca 1954 r. zmarł, odgryzając jabłko, które zaprawił cyjankiem. 

Legenda głosi, że kiedy młodzi Steve Jobs, Steve Wozniak i Ronald Wayne założyli Apple, chcieli oddać hołd Turingowi, więc dodali kęs do logo jabłka jako punkt odniesienia, ale czy to prawda?

Apple iPad w rękach

Oprócz tej najpopularniejszej teorii istnieje także wiele innych, odrobinę mniej kreatywnych wersji. Niektórzy uważają np., że nadgryzione jabłko Apple jest odniesieniem do komputerowego terminu bajt, inni widzą w nim ukłon w stronę biblijnej historii, w której Ewa ugryzła kęs zakazanego owocu, jeszcze inni twierdzą, że to nawiązanie do Sir Izaaka Newtona i jabłka, które spadło i pomogło mu odkryć grawitację, kiedy siedział pod drzewem.

Prawdziwa historia nadgryzionego jabłka

Jak to często z teoriami bywa, rzeczywistość jest dużo mniej ekscytująca. Ale zacznijmy od początku.

Aby rozwinąć branding firmy, Apple Computer, Inc. w 1977 r. zatrudniło agencję reklamową Regis McKenna. Sam McKenna powierzył zadanie zaprojektowania logo Apple Robowi Janoffowi, grafikowi, który pracował dla firmy.

Niestety Rob Janoff mówi, że nie odwoływał się ani do teorii Newtona, ani teorii biblijnej, by czerpać inspirację do stworzenia logo. Podczas projektowania logo nie był także świadomy istnienia komputerowego terminu „bajt”. 

Po tym, jak go zaprojektowałem, mój dyrektor kreatywny powiedział mi: „Cóż wiesz, istnieje termin komputerowy, który nazywa się bajt. A ja na to: „Żartujesz!” .Wyglądało to idealnie, ale to zupełny przypadek, że był to również termin komputerowy.


W dodatku Janoff przyznał, że choć pociąga go związek z historią Turinga, nie był tego świadomy, tworząc logo dla Apple. Obawiam się, że nie miało to z tym nic wspólnego, powiedział. To wspaniała miejska legenda.

W wywiadzie dla Forbesa z 2018 roku Janoff opisał, że chciał wykorzystać kontrast między maszyną a naturalnym kawałkiem owocu. Chciałem tylko, aby korzystanie z komputera było łatwe i przyjemne.

Janoff wyznał, że Steve Jobs nie dał mu konkretnych wskazówek dotyczących projektu logo, a powód ugryzienia jest jasny i niestety pozbawiony głębszego przesłania: jest tam dla skali, aby małe logo Apple nadal wyglądało jak jabłko, a nie jak wiśnia.

Dalej bawiąc się znakiem ugryzienia, Janoff umieścił krzywiznę małej litery „a” w oryginalnym logotypie Apple, wpisując ją w przestrzeń samego kształtu jabłka. Dziś oryginalny logotyp „apple” z małymi literami już dawno zniknął, ale podobna krzywizna pozostała.

Kolorowe logo Apple

Nie porzucajmy jednak teorii spiskowych i nadziei na ich spełnienie. Wszak musimy pamiętać, ze początkowo logo Apple wyglądało nieco inaczej niż teraz. 

Kiedy po raz pierwszy zostało zaprojektowane w 1977 roku, logo Apple szczyciło się sześcioma poziomymi, wielokolorowymi paskami. Zostały one już w 1998 roku zastąpione monochromatycznym wyglądem, ale ludzie zastanawiali się, czy początkowy projekt może być powiązany ze społecznościową LGBT +.

Tutaj również nadzieje na potwierdzenie swoich przypuszczeń mieli wielbiciele teorii, że logo było zainspirowane historią Alana Turinga, który był przecież gejem.

Janoff wyjaśnia: Słyszałem, że jedna z legend głosi, że kolorowe logo było hołdem dla niego. Ludzie myślą, że zrobiłem kolorowe paski z powodu flagi gejowskiej i że to było coś naprawdę przemyślanego przez długi czas.

Jednak pan Janoff powiedział, że teoria nie zawiera ani krzty prawdy, bo w rzeczywistości założyciel Steve Jobs po prostu lubił to, że kolory wyróżniają logo. Poza tym: prawdziwym solidnym powodem pasków było to, że Apple II był pierwszym komputerem domowym lub osobistym, który mógł odtwarzać kolorowe obrazy na monitorze – ujawnił Rob. Zatem logo przedstawia kolorowe paski na ekranie. Była to również próba uczynienia logo bardzo przystępnym dla wszystkich, zwłaszcza dla młodych ludzi, aby Steve mógł wprowadzić sprzęty Apple do szkół.

 

Źródła: howtogeek.com, theuijunkie.com, getfynd.com, inews.co.uk, slashgear.com

Koniecznie zajrzyj też do x-komowej strefy Apple