NVIDIA planuje kolejne karty z rodziny NVIDIA Blackwell, mimo ciągłych problemów z dostępnością dotychczasowych układów GeForce RTX 5000. Czas na premierę GeForce’a RTX 5060 Ti, który jest dostępny w dwóch wariantach. Czym się różnią? Czy karta jest szybsza od RTX-a 4070? Sprawdź podsumowanie informacji o specyfikacji i wydajności.
NVIDIA ledwie daje radę z wydanymi RTX-ami 5000, które ciągle trudno kupić (zwłaszcza w normalnej cenie), a już szykuje się do premiery kolejnego modelu – RTX-a 5060 Ti. Ten zadebiutuje 16 kwietnia 2025 roku o godz. 15:00 czasu polskiego w dwóch wersjach. Różnią się one wyłącznie pojemnością pamięci VRAM.
Odkryj pełną ofertę kart graficznych GeForce RTX 5000 w x-komie
Początkowo w tym samym miesiącu miał wyjść także zwykły GeForce RTX 5060, ale jego premiera odbędzie się dopiero w maju (14 maja?; dokładna data nie jest jeszcze oficjalnie znana). Przeczytaj więcej o nowych kartach Blackwell:
GeForce RTX 4060 Ti kosztował w dniu premiery 399 dolarów (8 GB) oraz 499 dolarów (16 GB), czyli w Polsce przełożyło się to odpowiednio na 2039 zł i 2599 zł.
NVIDIA obniżyła ceny RTX-ów 5070 i 5070 Ti o 50 dolarów (549 i 749 dol.). I RTX 5060 Ti jest także tańszy! Wersja 16 GB potaniała o 70 dolarów do 429 dol. (od 1999 zł), a 8 GB o 20 dol. do 379 dol. (od 1799 zł).
NVIDIA zaserwuje nam powtórkę z premiery RTX-ów 4060 Ti, który sprzedawany był w dwóch wariantach: 16 GB i 8 GB. Niestety, RTX 5060 Ti 16 GB to kolejny przykład, w którym słabsze GPU ma więcej VRAM-u niż wyżej pozycjonowane (RTX 5070 z 12 GB).
W 2025 roku NVIDII jednak łatwiej opchnąć droższy wariant ze względu na rosnące zapotrzebowanie na pamięć VRAM przez gry i AI. To nie jest też kwestia tylko zapotrzebowania, ale także przekonań, które niekoniecznie są trafne. Gier, które faktycznie potrzebują większej ilości pamięci jest tyle, co kot napłakał… Choć nie da się ukryć, że ich liczba z każdym rokiem wzrasta.
Najbardziej wyróżniającym się ostatnio wyjątkiem jest Indiana Jones i Wielki Krąg, ale problemem jest jego silnik i ewentualnie optymalizacja (ta poza sztucznym wymogiem co do ilości pamięci graficznej jest naprawdę dobra). Mimo wszystko RTX 5060 Ti 16 GB może przez to wzbudzać wzmożone zainteresowanie. Nie tylko ze strony graczy, którzy za wszelką cenę będą chcieli uniknąć zakupu GPU z mniejszą ilością VRAM-u na pokładzie, ale także użytkowników, którzy chcą więcej podziałać z narzędziami AI.
W końcu nikt nie chce karty graficznej z 8 GB w 2025 roku. A dodatkową zaletą GPU z 16 GB jest dostęp bardziej rozbudowanych modeli językowych w lokalnych czatach AI.
Czego spodziewać się po RTX-ie 5060 TI? Sprawdź jego pełną – już oficjalną – specyfikację:
Specyfikacja GeForce RTX 5060 Ti | |
---|---|
Rdzeń graficzny | GB206-300 |
Proces technologiczny | 4NP TSMC (ulepszone 5 nm) |
Liczba bloków SM | 36 |
Liczba rdzeni CUDA | 4608 |
Liczba jednostek teksturujących (TMU) | 144 |
Liczba jednostek rasteryzujących (ROP) | 48 |
Liczba rdzeni RT | 36 |
Liczba rdzeni Tensor | 144 |
Taktowanie bazowe | 2407 MHz |
Taktowanie boost | 2572 MHz |
Pamięć VRAM | 16 GB lub 8 GB GDDR7 |
Szyna danych | 128-bit |
Taktowanie pamięci | 28000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s |
Interfejs | PCIe 5.0 x8 |
Pobór mocy (TGP) | 180 W |
Liczba rdzeni w RTX-ie 5060 Ti wzrosła względem RTX-a 4060 Ti o raptem 256. Dokładnie o tyle, o ile w RTX-ie 5070 względem RTX-a 4070. Nie jest to zawrotna różnica, delikatnie rzecz ujmując. W wyższych modelach były to wzrosty 20-25% i pokrywały się one z wyższymi modelami poprzedniej generacji. Ze specyfikacji układu graficznego nic więcej się nie wyciągnie – 4608 rdzeni CUDA to wartość dla pełnego układu GB206.
GeForce RTX 5060 Ti powinien oferować zbliżony wzrost wydajności analogiczny do tego, co oferował w swojej półce RTX 5070. Mowa więc o około 15-20% wyższych wynikach względem RTX-a 4060 Ti (odpowiednio w Full HD i WQHD), co powinno uplasować GPU poniżej RTX-a 4070.
W dodatku ze względu na węższą szynę danych (ledwie 128-bitową) i gorszą przepustowość karta może sobie wbrew pozorom radzić gorzej w wyższych rozdzielczościach (np. 1440p). Nie zawsze sama ilość VRAM-u wystarczy.
16 GB i 8 GB nie będą się różnić niczym poza pojemnością, co będzie miało wpływ na działanie tylko w tych grach, które faktycznie wymagają większej niż 8 GB pamięci. W innych przypadkach płynność powinna być praktycznie taka sama albo bardzo zbliżona, ewentualnie może być potrzeba jakichś cięć w detalach (np. jakości tekstur). Karta ma większy sens do innych zastosowań (np. AI), ale w nich kulą u nogi będzie jej magistrala i przepustowość pamięci.
Przeczytaj więcej o kartach GeForce RTX 5000:
Zobacz również:
Źródło: NVIDIA, VideoCardz, opracowanie własne
Powyższe rozważania są niekompletne, ponieważ zakładają, że klienci kupujący te karty używają je do grania, a w wypadku kart z 16GB VRAM ludzie kupują je często do trenowania modeli AI, ponieważ mają one najlepszy stosunek ceny do możliwości w tym zakresie i producent o tym doskonale wie. Natomiast nie wiem dlaczego autorzy artykułów to pomijają.
Na mysl o rtx i jego wydajnosci przesolilem rosol
Wiele obecnych modeli wymaga min. 16GB (np. HiDream, pogromca Flux, Trellis 3D, modele video).
@Bartek raczej mało kto trenuje, większość generuje.