FM24 – nowości. Jest coś, na co czekaliśmy bardzo długo
Główną nowością jest możliwość przeniesienia kariery z FM23 do FM24. I nie ma co ukrywać, że jest to opcja, na którą czekaliśmy latami. I niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie żałował, że dobrze rozwiniętej rozgrywki nie może kontynuować w nowej edycji gry wraz ze wszystkimi nowościami, jakie oferuje. Teraz w końcu będzie to możliwe, a jak zapewnia SI, podobnie ma być w kolejnych latach.
Skorzystają na tym między innymi subskrybenci Game Passa czy Apple Arcade, którzy tracili swoje save’y zaraz po przemierzę nowej gry. Wynikało to z umów, zgodnie z którymi starsza edycja musiała ustąpić nowej i tym samym znikała z biblioteki.
Na przełomie września i października twórcy gry odkryli karty i pokazali więcej mniejszych i większych nowości związanych z Football Managerem 2024. Oto niektóre z nich:
- Udoskonalony silnik animacji, który wykorzystuje system Inverse Kinematics. Wprowadzono też nową bazę animacji Motion Matching. Dzięki temu ruchy wirtualnych piłkarzy mają być bardziej płynne i realistyczne. Ulepszona została także fizyka piłki, która ma zachowywać się jeszcze bardziej autentycznie.
- Wirtualni menedżerowie będą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące budowania składu, co sprawi, że konkurencja na rynku transferowym stanie się większa.
- Zmiany w rozwoju graczy – młode talenty będą miały większe szanse na grę w pierwszym zespole w zależności od priorytetu czy przebiegu danego meczu.
- Aktualizacja systemu finansowego – lepsza przejrzystość dochodów i wydatków. Ponadto zarząd może przejąć kontrolę nad budżetem i np. zacząć sprzedawać zawodników, jeśli sytuacja finansowa klubu jest zła. Większy dynamizm zyskają także dochody związane ze sponsoringiem czy wpływami z praw telewizyjnych.
- Ulepszenia w systemie finansowego fair play – nowe sankcje po złamaniu zasad, w tym ograniczenia dotyczące wielkości składu czy wydatków transferowych.
- Wykorzystanie agentów w celu sprawdzenia zainteresowania danym graczem na rynku – jeśli chcemy sprzedać danego zawodnika, możemy zrobić rozeznanie, pytając jego agenta o możliwość przenosin. Oprócz tego możliwe będzie zatrudnienie pośrednika, który pomoże w sprzedaży, jeśli agent piłkarza nie chce współpracować.
- Aktualizacja funkcjonalności na ekranie Statusu Transferu – kluby, które rozważają transfer zawodnika, będą klasyfikowane na te, które przejawiają aktywne zainteresowanie oraz pogłoski, jeśli zawodnik nie jest ich głównym celem. Pojawi się też kontekstowy powód zainteresowania.
- Możliwość ustawienia indywidualnych celów dla zawodników np. gole, asysty, czyste konta czy występy. Jest to swego rodzaju rzucenie wyzwania piłkarzom, by wspomóc ich rozwój. Cele mogą przydać się także do negocjacji kontraktowych.
- Bardziej realistyczne interakcje z piłkarzami. Ma to zminimalizować skrajne reakcje na pochwały czy nagany i dodać więcej neutralności.
- Ulepszenie spotkań z personelem, co umożliwi lepiej dostosowywać i wyświetlać najważniejsze informacje. Przykładowo będzie można pominąć tematy, które nas nie interesują.
- Trzy tryby gry: Oryginał, Prawdziwy świat i Twój świat.
- Odświeżony planer składu – np. pojawiły się ikony, które sygnalizują czy potrzebna jest nasza uwaga albo zakładka, która wyświetla ostrzeżenia w oparciu o możliwości składu. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć silne i słabe strony zespołu.
- Pojawią się trenerzy stałych fragmentów gry, by nasz zespół jeszcze lepiej mógł sobie radzić w tym elemencie piłkarskiego rzemiosła. Przy okazji odświeżenia doczekał się Kreator stałych fragmentów gry – będzie w nim więcej opcji związanych z automatyzacją instrukcji.
- Więcej narzędzi, które przydadzą się podczas prowadzenia gry pozycyjnej.
- Nowe role: odwrócony środkowy obrońca, odwrócony skrzydłowy, libero przechodzący na defensywnego pomocnika.
- Naprawiony problem z przeciążeniem meczów, jeśli rywalizujemy w kilku rozgrywkach – mniej sytuacji spiętrzenia się spotkań pod koniec sezonu.
- Ulepszenie kreatora postaci.
Nowa oprawa graficzna to nie jest coś na co czekają prawdziwi weterani tej gry. To zabieg czysto marketingowy by „ładniejsza” gra dotarła do tych, których słaba grafika odpycha. Czy to zatrzyma tych graczy na dłużej? Raczej wątpię. Natomiast słupki sprzedaży zapewne się poprawią.
Prawdziwą rewolucją będzie można nazwać dopiero wersję gry w której programiści zaimplementują AI.