Teaser a trailer – czym się od siebie różnią?

Jeśli trailer kojarzy Wam się wyłącznie z serialem Trailer Park Boys, albo z tym że to taki gatunek filmu, to dobrze, że tutaj trafiliście, bo to nie do końca prawda. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest trailer, czym jest teaser i w jaki sposób się od siebie różnią. Pojedynek trailer vs teaser czas zacząć!

Co to jest trailer?

Trailer to kilkuminutowy film promocyjny, który zawiera zlepek scen z filmu, serialu lub gry. Najczęściej pokazane są w nim najbardziej efektowne momenty, które mają rozbudzić wyobraźnię odbiorcy i sprawić, że nie będzie w stanie znieść myśli, że miałoby ominąć go to dzieło sztuki. Teaser oprócz sprytnego nahajpowania i nakręcenia na daną produkcję pokazuje zazwyczaj także zarys fabularny, osadza akcję w czasie i przedstawia kluczowe postacie.

W poprzednim zdaniu kryją się przynajmniej dwie pułapki, na które trzeba uważać. Po pierwsze, zgodnie z zasadą wybrzmiewającą w jednej z piosenek Twenty One Pilots – Just don’t belive the hype, bo po prostu można się srogo rozczarować efektem finalnym. Po drugie, nawet najmniejszy zarys fabularny może zepsuć frajdę podczas pierwszego kontaktu z dziełem. Producenci z reguły naprawdę nie dbają o to, czy przypadkiem nie zdradzą zbyt wiele w materiałach promocyjnych. Produkt ma się sprzedać i m.in. od tego jest trailer.

Co to jest teaser?

Teaser jest krótkim wideo, którego długość zazwyczaj nie przekracza 1 minuty. Z tego powodu jest on bardziej uniwersalny od trailera, ponieważ może reklamować nie tylko filmy, seriale, czy gry, ale także nowe albumy muzyczne, teledyski czy inne tego typu formy twórczości. Powód wydaje się prosty – trudno byłoby przedstawić kilkuminutowy teledysk w postaci kilkuminutowego trailera, prawda?

Teaser jest też bardziej uniwersalny ze względu na brak określonej struktury, którą zazwyczaj mają trailery filmowe. Wystarczy przypomnieć sobie wszystkie fanowskie przeróbki inspirowane trailerami filmów Patryka Vegi. Swego czasu powstawały jak grzyby po deszczu właśnie dlatego, że każdy znał schemat oryginalnych trailerów.

Za to teaser jest bardziej nieprzewidywalny i zazwyczaj jedynie pokazuje, że jakiś produkt w ogóle istnieje lub jest w produkcji. Nie zdradza on jednak zbyt wielu szczegółów na jego temat. Mogą znaleźć się w nim pojedyncze sceny z filmu czy dźwięki piosenki albo zostać ogłoszona data premiery. Z tych powodów teaserów dla jednego produktu z reguły bywa więcej niż samych trailerów.

Teaser trailer,  jako forma pomiędzy

Co ciekawe, wielu producentów zaczyna odchodzić od dzielenia materiałów promocyjnych na teasery i trailery, tworząc niejaką hybrydę w postaci materiałów zatytułowanych jako: teaser trailer. Takie klipy można traktować jako formę pośrednią między tymi dwoma gatunkami reklamowymi. Dobrze obrazuje to teaser trailer 2. sezonu Wiedźmina:

Teaser vs trailer, czyli zwycięzca pozostaje niewyłoniony

Tak naprawdę teaser i trailer są bardzo podobnymi formami w postaci klipów wideo, które mają wspólny cel: przyciągnięcie uwagi widowni. Drogi do tego celu w obu przypadkach są jednak nieco inne, ale równie mało szlachetne. Ostatecznie liczy się sprzedany produkt, dlatego teaser i trailer mają zachęcić do kupienia danego produktu na podstawie najefektowniejszych scen, a nie na podstawie recenzji, które mają za zadanie obiektywnie ocenić dane dzieło. 

Oczywiście nie można demonizować tych form reklamowych, tym bardziej że potrafią to być małe dzieła sztuki, które dostarczają masę emocji czy wrażeń wizualnych w pigułce. Na pewno jednak warto pamiętać, jaki jest cel trailerów i teaserów.

Zobacz telewizory w x-komie