Powstaje najmniejsze lotnisko na świecie. Tylko dla autonomicznych dronów

Urban Air Port Air-One wygrał konkurs na projekt, a teraz stworzy najmniejsze lotnisko na świecie. Z tego obiektu nie polecimy na Teneryfę, bowiem będzie ono dostępne tylko dla autonomicznych dronów i innych pojazdów powietrznych nowej generacji, które pojawią się w przyszłości.

Lotnisko dla dronów w centrum miasta

Lotniska kojarzą się nam wszystkim z ogromnymi portami lotniczymi jak, chociażby Okęcie w Warszawie czy Heathrow w Londynie. Dziesiątki bramek, kilometry korytarzy i tysiące zagubionych ludzi przemieszczających się bez ładu i składu. Jak się okazuje, nie wszystkie lotniska muszą tak wyglądać. Nie mam na myśli trawiastych płyt wykorzystywanych przez aerokluby, a pełnoprawny obiekt przeznaczony dla statków powietrznych eVTOL, czyli takich, które startują i lądują pionowo.

Lotnisko dla dronów

Ideę budowy specjalistycznej infrastruktury zapoczątkował konkurs grantowy ufundowany przez Future Flight Challenge Research and Innovation. Wygrał go startup technologiczny Urban Air Port Air-One. Pulę dostępnych funduszy powiększył także Hyundai i ostatecznie wyniosła ona 1,65 miliona dolarów (około 6,17 miliona złotych). Cała budowa odbędzie się pod patronatem rady miasta Coventry w Anglii, ponieważ to w jego centrum ma stanąć pierwsze lotnisko.

Według wstępnych ustaleń lotnisko ma rozpocząć swoją działalność już w listopadzie 2021 roku, a starty będą transmitowane na żywo. Ma to uzmysłowić oglądającym, że drony są przyszłością i mogą być wykorzystywane do przewozu pasażerów i towarów.

Dron na ratunek człowiekowi

Jeśli w obszarze operacyjnym lotniska zdarzy się wypadek, to na miejsce można wysłać drona, aby zabrał poszkodowanego i przewiózł go do szpitala. Takie rozwiązanie byłoby to szybsze i mniej kosztowne. Helikopter jest dużo większą maszyną, a by mógł wylądować, należy zamknąć ruch i odpowiednio zabezpieczyć teren.

Urban Air Port lotnisko

Autonomiczne statki powietrzne nie tylko mają ratować ludzi poszkodowanych, ale także ograniczyć emisję spalin, które pośrednio są przyczyną pogarszania się naszego stanu zdrowia.

„Jednym z powodów, dlaczego zainteresowaliśmy się tym projektem i go wspieramy, są nasze zobowiązania do zmniejszenia zatorów komunikacyjnych i emisji spalin. Wzrost liczby samochodów dostawczych będzie miała negatywny wpływ na środowisko, a alternatywą mogą okazać się bezzałogowe drony” – powiedział Sunil Budhdeo, dyrektor ds. innowacji w transporcie zatrudniony w radzie miasta Coventry.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Urban Air Port planuje stworzyć ponad 200 lotnisk na całym świecie. Jednak, aby tak się stało, najpierw producenci dronów muszą uporać się z dodatkowymi zagrożeniami. Statki eVTOL muszą mieć między innymi do perfekcji dopracowaną umiejętność unikania kolizji.