Zakończono etap testów GBU-72. Nowy bunker buster!

W bazie Eglin na Florydzie 7 października dokonano próbnego zrzutu GBU-72, czyli kolejnej bomby z serii popularnie zwanej bunker buster. Testy zakończyły się sukcesem, co otwiera drogę do szerokiego zastosowania na przyszłych polach walki.

GBU-72 Advanced 5K Penetrator batem na bunkry

Pełna nazwa nowego typu uzbrojenia to GBU-72 Advanced 5K Penetrator, gdzie 5K oznacza masę bomby wyrażoną w funtach, czyli dokładnie 5000 funtów. Przekłada się to na około 226 i ma pozwolić niszczyć silnie umocnione punkty przeciwnika, takie jak schrony, centra dowodzenia lub inne obiekty znajdujące się pod ziemią.

Bomba GBU-72 może być przenoszona zarówno przez samoloty wielozadaniowe, jak i przez bombowce. Przy opracowywaniu bomby wykorzystano zaawansowane modelowanie komputerowe i skomplikowane symulacje, na długo, zanim rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza. Procedura ta ma być powtarzana przy wszystkich przyszłych typach broni ofensywnych.

Według Jamesa Cullitona odpowiedzialnego za projekt, w porównaniu z GBU-28 skuteczność GBU-72 ma być znacznie wyższa, choć masa obu bomb jest taka sama. GBU-28 opracowano i użyto w okresie Wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.

GBU-72 zrzut z F-15E
Platformą testową dla zrzutu był samolot wielozadaniowy F-15E. Źródło: USAF

GBU-72 bunker buster w praktyce

W trakcie ostatniego z całej serii testów, czyli zasadniczego zrzutu, który miał miejsce 7 października, wykorzystano samolot wielozadaniowy F-15E Strike Eagle z 96th Test Wing. Podczas uwalniania ładunku maszyna znajdowała się na wysokości 35000 stóp.

Za opracowaniem procedury sprawdzającej stał 780th Test Squadron, a w praktyce całość przeprowadził 40th Flight Test Squadron. Cała procedura była w sumie prosta, gdyż została już wcześniej przećwiczona z systemem JDAM (joint-direct-attack-munition) stosowanym w przypadku bomb 2000 funtowych.

W przypadku bomby 5000 funtowej zastosowano zmodyfikowaną sekcję ogonową JDAM i musiano sprawdzić, czy wprowadzone zmiany pozwolą na kontrolę i nawigowanie znacznie większym ładunkiem bazującym na bombie penetrującej BLU-138. Poza sekcją ogonową na bokach korpusu bomby montowane są również płetwy stabilizujące tor lotu. Prace nad bombą trwają co najmniej od roku 2017.

W trakcie kontrolowanych zrzutów bada sią siłę niszczącą bomby. Źródło: USAF

Dalsze próby w GBU-72 w przyszłym roku

Wykonany zrzut to oczywiście nie koniec fazy testów. W przypadku zawansowanej broni na jednej próbie skończyć się nie może. W zasadzie w przypadku żadnej broni nie może, a przynajmniej nie powinno.

Na rok 2022 przewidziano dalsze testy integracyjne w powietrzu oraz serię testów operacyjnych. Kolejnym krokiem będzie certyfikacja bomb z poszczególnymi typami samolotów i dopiero wtedy będzie można myśleć o masowej produkcji i zastosowaniu bojowym. Póki co na rok 2022 planuje się zakup 125 sztuk za sumę 36 milionów dolarów. Według aktualnych szacunków całkowita liczba zakupionych bomb może wynieść nawet 2000 sztuk.

Na koniec warto również wspomnieć, jak się sprawdza. Podstawą oczywiście jest odpowiednio duży poligon, na którym wyznacza się cel. Następnie po zrzucie bada się precyzję uderzenia dzięki nagraniom i ujęciom poklatkowym. Istotna jest również sama siła eksplozji, którą bada się rozstawionymi wokoło czujnikami mierzącymi ciśnienie. Liczone są też odłamki, co pozwala oszacować siłę niszczącą nowej bomby na tle starej. Po zebraniu i analizie wszystkich danych można ze spokojem wydać werdykt.

Źródła:
  • https://www.eglin.af.mil/News/Article-Display/Article/2806518/eglin-test-squadron-releases-gbu-72-for-first-time/
  • https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2021/10/12/the-air-force-is-testing-a-new-bunker-busting-bomb-that-could-counter-north-korea-and-iran/