Nowy satelita GPS na horyzoncie. Satellite bus gotowy

24 czerwca Air Force Research Laboratory poinformowało o kroku milowym w programie Navigation Technology Satellite-3 (NTS-3), który ma dostarczyć satelity nowej generacji. By mogło to nastąpić, potrzebny jest swoisty fundament, czyli tzw. satelite bus. To właśnie ten element został przekazany do dalszych prac i stanowić on będzie fundament dla właściwych systemów.

Co to jest satellite bus?

Firma Northrop Grumman jest odpowiedzialna za budowę systemu ESPAStar-D, który jest bazą do zabudowy poszczególnych systemów kluczowych do zasadniczego działania satelity nawigacyjnego. Satellite Bus można porównać do ciężarówki bez zabudowy, dostarczanej z samą ramą. Można na niej zamontować wywrotkę, lekką plandekę, sztywną zabudowę, czy też moduły śmieciarki, zamiatarki, pożarniczy, holowniczy itd.

Podobnie mamy w przypadku satelitów. Satellite bus zawiera takie systemy jak: dowodzenia i zarządzania danymi, komunikacji, zasilania w energię elektryczną, napęd, kontrolę termiczną, kontrolę wysokości, systemy nawigacji i całą strukturę, na której wszystkie komponenty satellite bus i zasadniczego ładunku są zabudowane.

bus satelite dla NTS-3
Satellite bus gotowy do montażu zasadniczych podzespołów. Zdjęcie mizernej jakości wynika z tajności przedsięwzięcia. Źródło: AFRL

Co dalej w programie NTS-3?

Moduł satellite bus trafił do zakładów firmy L3Harris Technologies w Palm Bay na Florydzie i wraz z całym satelitą w kosmos wyniesiony zostanie z przylądka Cape Canaveral w roku 2023. Docelowo satelita trafić ma na orbitę geosynchroniczną. Dla wyjaśnienia dodać można, że obserwowany z Ziemi satelita będący na geosynchronicznej orbicie kołowej zachowuje stałą długość geograficzną, ale oscyluje po południku (może też robić ósemkę, jak w przypadku systemu japońskiego opisywanego w artykule o systemie GPS).

Zakończenie prac przez Northropa rozpoczyna zarazem prace L3Harris nad zabudową wszystkich pozostałych systemów, które będą odpowiadały za nadawanie sygnałów GPS na ziemię przez nowe satelity NTS-3.

satelita NTS-3 wizualizacja
Wizja artystyczna satelity NTS-3. Źródło: 2d Lt Jacob Lutz, AFRL/RV

A po co ten cały NTS-3? Przecież wszystko działa!

No niby działa, ale jak? Wystarczy przyjrzeć się wydarzeniom na świecie, by jasno stwierdzić, że działa wtedy, kiedy ma działać. W przeciwnym wypadku systemy nawigacji są zakłócane lub fałszowane. To właśnie dlatego statki pływają po lądzie lub się teleportują czy też ulegają bilokacji.

Nowy rodzaj satelitów systemu GPS ma temu zapobiec. W założeniu ma on być odporny na zakłócanie i zapewniać dodatkowe funkcje dalej podnoszące efektywność i jakość życia na ziemi. Czy tak się stanie, czas pokaże.

Zabawa w zakłócanie i oszukiwanie jest jak pojedynek pomiędzy pociskiem a pancerzem. Nigdy się nie kończy więc zapewne, gdy satelity znajdą się już na orbicie z kopyta ruszą prace nad nowymi metodami zakłócania. I tak w kółko. Zrzutka na całą zabawę idzie z naszej kieszeni 😉

Źródła:
  • https://www.afrl.af.mil/News/Article/2666798/afrl-leaps-forward-in-nts-3-spacecraft-development/
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Orbita_geosynchroniczna