Rusza produkcja prototypów Suchoj Checkmate. Rosjanie nie czekają

Suchoj Checkmate trafia na taśmę produkcyjną. W trakcie trwających w Dubaju targów Rosjanie przypuścili prawdziwą ofensywę medialną, posiłkując się TASS i lokalnymi portalami internetowymi. Wszystko to wydaje się wspierać startującą właśnie produkcję prototypów samolotów Suchoj Checkmate.

Suchoj Checkmate na Dubai Air Show 2021

Gdzie najlepiej sprzedawać towar? Tam, gdzie są klienci z przepastnymi kieszeniami! Wychodząc z tego założenia, Rosja przypuściła mocną ofensywę w sprawie samolotów Suchoj Checkmate w Dubaju. Nie dość, że mają tam sporo petrodolarów pochowane po kieszeniach, to dodatkowo region ten ma wieloletnią tradycję romansów z technologią radziecką, a później rosyjską. Ostatnimi laty prym na rynku wiodą oczywiście Amerykanie, ale w przyrodzie wszystko dąży do równowagi. Zwłaszcza że USA wycofują się z Bliskiego Wschodu, a Moskwa już przebiera nóżkami, by skorzystać z okazji i w wybranych przez siebie obszarach mocniej zaistnieć w regionie.

O samolocie Suchoj Checkmate zrobiło się głośno po jego lipcowej premierze, ale akcja promocyjna wydaje się nie zwalniać. Podczas Dubai Air Show doszło do przekazania kilku ważnych informacji oraz zaprezentowano makietę samolotu potencjalnym klientom. TASS wymienia z nazwy Zjednoczone Emiraty Arabskie, ale można przypuszczać, że maszynie przygląda się więcej krajów.

Wizualizacje jakie prezentują Rosjanie wyglądają atrakcyjnie, ale samolot w wielu miejscach przypomina znacznie starsze konstrukcje. Źródło: TASS

W Komsomolsku Suchoj Checkmate trafia na taśmę produkcyjną

Przy okazji targów w Dubaju Rosjanie poinformowali również o rozpoczęciu produkcji kilku (dokładna liczba nie została ujawniona) egzemplarzy testowych samolotów Suchoj Checkmate. Zakładem prowadzącym została filia w Komsomolsku nad Amurem. Jest to oddział firmy UAC będącej częścią przedsiębiorstwa Rostec odpowiedzialna za produkcje wielu rosyjskich samolotów bojowych. Wybrano więc zakład z dużym doświadczeniem nie tylko w produkcji seryjnej, ale i w pracach badawczych.

Przy okazji targów w Dubaju padły też konkrety co do napędu nowego samolotu. Suchoj Checkmate ma zostać wyposażony w silniki odrzutowy AL-41F1 (Izdielije 117). Według informacji, jakie przekazał jedne z konstruktorów Suchoja, Mikhail Nikitushkin, ma być to standardowa wersja Izdielije 117, ale dostosowana do maszyn jednosilnikowych pod względem niezawodności. Jednostka ma pozwalać na swobodne osiąganie prędkości wyższych niż prędkość dźwięku. Ten sam silnik montowany jest w samolotach Su-57, które również szukają nabywców zagranicznych, ale przyznać trzeba, że należą do innej kategorii wagowej.

Rosjanom się spieszy? Dostawy Suchoj Checkmate ruszą wcześniej

Według TASS pierwotnie planowana data rozpoczęcia dostaw samolotów Suchoj Checkmate wyznaczona na rok 2026 może zostać zmieniona. Obecnie mówi się, że pierwsze maszyny mogłyby zostać przekazane już w roku 2025. Poza jednozdaniową wrzutką rosyjskie media nie ujawniają większej ilości informacji. Swoją drogą TASS wspiął się na wyżyny produkcyjne, publikując cztery komunikaty, z których esencję można by zawrzeć w połowie zaledwie jednego komunikatu. Ewidentnie widać, że Rosjanie starają się podpompować swój najnowszy produkt (lub TASS walczy o kliki…).

Nie wiemy, skąd wynika to przyspieszenie, ale skrócenie czasu pierwszych dostaw o rok w projekcie wielozadaniowego samolotu o cechach utrudnionej wykrywalności, to nie jest coś, co możemy obserwować codziennie.

Ciekawe zatem, czy Suchoj Checkmate rzeczywiście będzie tak dobry, jak Rosjanie zapowiadają. Bardzo krótki czas opracowywania i dodatkowe skrócenie czasu dostaw mogą sugerować raczej mało zaawansowaną maszynę. Z drugiej strony, jeśli pełnymi garściami czerpano z Su-57 i dokonano w zasadzie kopii kluczowych rozwiązań (być może w innej skali), to rok 2025 wcale nie jest wykluczony. Inną sprawą jest tempo dostaw. Rosjanie mają w zwyczaju robić szumne zapowiedzi o produkcji i zakupach, a potem okazuje się, że linia w fabryce pracuje na obrotach w trybie „podtrzymania życia”. Na dziś wszystko wygląda raczej na „pompowanie balonika” w Dubaju i naganianie klientów na niegotowy produkt o trudnych do określenia możliwościach. Nie znaczy to oczywiście, że nie powstanie z tego doskonały samolot. Taka możliwość też istnieje, ale nie jesteśmy do niej przekonani.

Na marginesie możemy dodać, że poza samolotem Suchoj Checkmate Rosjanie intensywnie promują też inne swoje systemy takie, jak śmigłowce wielozadaniowe, drony Orion UAV czy też system S-400. Na ten ostatni klienci zawsze spoglądają chętnie, a Rosjanie lubują się w sprzedawaniu niemal każdemu, kto płaci.

kod rabatowy kpt-geex do sklepu combat
Źródła:
  • https://tass.com/defense/1361139
  • https://tass.com/defense/1361181
  • https://tass.com/defense/1361191
  • https://tass.com/defense/1361195