Nowy silnik dla B-52H od Rolls-Royce

Rolls-Royce North America dostarczy silniki dla bombowców B-52H. Z nowymi ośmioma sercami amerykańskie legendy polatają jeszcze przez wiele, wiele lat. Wszystko wskazuje na to, że „dobiją do setki” w powietrzu. Jeśli tak miałoby się stać, to najmłodszy pilot B-52H jeszcze się nawet nie urodził.

Intratny kontrakt i chytry plan

Amerykanie musieli wymyślić, jak to zrobić, żeby nie wydać, ale zrobić. Problem nowych silników dla bombowców B-52H Stratofortress ciągnie się już latami. Współcześnie wielkie samoloty transportowe i tankowce mają po prostu po cztery (lub w nowszych maszynach po dwa) silniki. W przypadku B-52 sprawa nie jest taka prosta, gdyż ma on tych silników aż osiem. Podmiana na nowsze jednostki byłaby bardziej skomplikowana. Koszty ewentualnego przeprojektowania podwozia, gondol i skrzydeł pod nowe silniki byłyby bardzo wysoki i aż tyle decydenci z Waszyngtonu nie byli w stanie wyłożyć, więc trzeba było wpaść na inny pomysł.

Oczywiście w grę nie wchodził również silnik, który byłby specjalnie zaprojektowany na potrzeby B-52H, gdyż to jeszcze bardziej podrożyłoby całe przedsięwzięcie. Jak skrupulatnie wyliczali księgowi, brak decyzji kosztował krocie, gdyż wiekowe silniki Pratt and Whitney TF33 zaczęły przysparzać sporo problemów obsługowych, a i palą jak smoki.

Aspiryną na ten silnikowy ból głowy okazało się zastosowanie sprawdzonych jednostek cywilnych, które pasują do już istniejących gondol silnikowych. Tak powstał program Commercial Engine Replacement Program. Prawda, że proste?

B-52H nowe silniki Rolls-Royce
Jeśli uwzględnimy liczbę samolotów i przemnożymy ją przez osiem robi się nam konkretne zamówienie. Dla niektórych pracowników zakładów Rolls-Royce oznaczać ono będzie pracę na 15 lat. Źródło: Rolls-Royce

Rolls-Royce dostarczy serca B-52H

Poza firmą z Wielkiej Brytanii w szranki stanęli również i inni potentaci lotniczy, tacy jak General Electric z silnikiem CF34-10 i Pratt and Whitney z PW800. W sumie, na potrzeby 76 znajdujących się w służbie samolotów zakupionych ma zostać 608 silników plus jednostki zapasowe (razem około 650) oraz całe wsparcie logistyczne i dokumentacja.

Co ważne, silniki powstaną w amerykańskich zakładach w Indianapolis w stanie Indiana. Cały kontrakt ma zostać zrealizowany do 23 września 2038 roku. Przez najbliższe sześć lat Rolls-Royce zainkasuje 500,870,458 dolarów, ale w sumie na stole jest 2,6 miliarda, jeśli kontrakt zostałby zrealizowany w całości.

Nowe silniki mają napędzać samoloty przynajmniej przez najbliższe 30 lat, a ich wojskowe oznaczenie to F130. W zastosowaniach cywilnych rodzina tych silników (oznaczenie BR700) wylatała już 27 milionów godzin. W amerykańskim lotnictwie wojskowym są stosowana na maszynach C-37 i E-11 BACN.

B-52H tankowanie
Oszczędności na paliwie oraz "slotach" tankowania będą miały wpływ na całe lotnictwo wojskowe USA. Źródło: USAF

Jakie są najważniejsze zalety nowych silników Rolls-Royce przeznaczonych dla B-52H?

Oczywiście na pierwszym miejscu jest mniejsze zużycie paliwa. Siłą rzeczy za nim idzie zwiększony zasięg i co również ważne, zwolnienie dzięki temu przynajmniej części operacji tankowania w powietrzu. To z kolei wpłynie korzystanie na operowanie całych Sił Powietrznych, zapewniając większą elastyczność dzięki większej liczbie dostępnych tankowców. Oczywiście spadnie również w sposób znaczący liczba roboczogodzin, które trzeba poświęcić na serwisowanie samolotów. Odejdzie też koszt utrzymywania zaplecza logistycznego dla wiekowych jednostek.

W Polsce przy dużych przetargach aż tak bardzo się tego nie uwypukla, ale by móc zaoferować tego typu silniki, Rolls-Royce musiał solidnie zainwestować w USA, a produkcja przysporzy wiele nowych miejsc pracy. Made in America to w zasadzie obecnie warunek konieczny.

Dla samej spółki kontrakt na tyle jednostek napędowych, które będą w długoletnim użytkowaniu to też dobra informacja, jako że akcje firmy z Wielkiej Brytanii mają ostatnio niemałe problemy.

Podsumowując, jak widać, dzięki tej umowie wszyscy będą zadowoleni. Tak się właśnie, proszę Państwa, robi interesy.

Źródła:
  • https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/2021/24-09-2021-rr-north-america-selected-to-power-the-b-52-commercial-engine-replacement-program.aspx
  • https://www.rolls-royce.com/products-and-services/defence/aerospace/combat-jets/f130.aspx