Norhtrop Grumman testuje nowy pakiet. Ciekawa opcja dla polskich F-16?

Podczas ćwiczenia Northern Lightning firma Northrop Grumman z sukcesem przetestowała współdziałanie pakietu Next Generation Electronic Warfare (NGEW) wraz z radarem AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR). Oba będą dostępne dla samolotów F-16 jako pakiet modernizacyjny. Nas też czeka modernizacja samolotów F-16, gdyż powoli zbliżają się do 15 lat użytkowania. Zobaczmy zatem, co stoi na półce w sklepiku Northropa.

NGEW – Next Generation Electronic Warfare, czyli wojna elektroniczna po nowemu

Nazwa brzmi trochę jak slogan marketingowy, gdyż każda wojna jest wojną nowej generacji. Armie zazwyczaj przygotowują się na tę starą, bo są skostniałe, a producenci sprzętu szukają czegoś nowego, pod przyszłą wojnę. Często robią to jednak w ramach narzuconych przez zamawiających i dostępny sprzęt i… koło się zamyka.

NGEW ma bazować na otwartych systemach i architekturze o ultra szerokim paśmie. Ma to umożliwiać natychmiastowe zapewnienie pasma niezbędnego do zakłócania zagrożenia, z którym akurat zmierzy się pilot. Urządzenie jest komponentem dedykowanym samolotom F-16 i bazuje na dotychczasowych doświadczeniach firmy w obszarze walki elektronicznej, ale co ważne można go zaadaptować do dowolnej maszyny, więc firma zapewne liczy na szerszą sprzedaż. Northrop Grumman zakłada, że pełna certyfikacja systemu NGEW pozwalająca na montaż na samolotach F-16 i loty próbne odbędzie się latem 2022 roku.

SABR montaż
Montaż nowej stacji radiolokacyjnej to poważna operacja wymagająca uziemienia samolotów na długi czas, ale efekty są tego warte. Źródło: Northrop Grumman

SABR, czyli nowe oczy dla dziadka

Ulubionym hasłem przeciwników samolotów F-16 jest opowiadanie o tym, jaka to wiekowa, kilkudziesięcioletnia konstrukcja. W swych mantrach zapominają, że z tamtego samolotu została tylko skorupa, która i tak jest cały czas udoskonalana. Stacja radiolokacyjna to oczy współczesnego samolotu i montaż nowoczesnego radaru z anteną z aktywnym skanowaniem fazowym, to tak jak przeszczep oczu, które widzą dalej więcej i efektywnie.

Konstrukcja powstała na bazie doświadczeń z systemami dla maszyn piątej generacji, więc można powiedzieć, że to najnowocześniejsza technologia. Większy zakres, szybsza prędkość działania i swoista zwinność w operowaniu systemu APG-83 mają umożliwić wykrywanie, śledzenie i identyfikowanie większej ilości celów w krótszym czasie i na dłuższych dystansach. Dodatkowo SABR to radar z syntetyczną aperturą, dzięki czemu dostarcza pilotowi szczegółowe obrazy pozwalające na precyzyjniejszą identyfikację celu, a co za tym idzie, dokładniejsze celowanie.

SABR instalacja
Radary SABR zostały wybrane między innymi przez Stany Zjednoczone jako pakiet modyfikacyjny dla używanych przez z nich samolotów F-16. Źródło: Northrop Grumman

Po co to wszystko

Wypadałoby napisać, po co Northrop Grumman poświęca sporą część swoich zasobów na takie platformy, jak F-16, skoro jesteśmy w trakcie produkcji samolotów 5 generacji, a 6 jest opracowywana. Przyczyna jak zawsze jest prosta i sprowadza się do potencjalnych zysków. Na świecie używane są setki maszyn, a niemal każda z nich to potencjalny kandydat na modyfikacje podnoszącą możliwości. W cyklu życiowym każdej maszyny przynajmniej jedna taka modernizacja powinna być przeprowadzona. Zazwyczaj wykonuje się ją po około 15 latach użytkowania, więc nasze F-16 również niebawem staną przed koniecznością udania się na szybką aktualizację swoich możliwości.

Pamiętajmy też o tym, że nie każdego stać na samoloty 5 generacji i nie każdy może sobie maszyny tego typu kupić. Sprzedaż najnowocześniejszego uzbrojenia zależy od układów politycznych, sytuacji geopolitycznej i długoterminowych planów sprzedawcy wobec regionu. Jeśli ma się takie ramy, to czasem korzystniejszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po starszą, ale nadal bardzo dobrą platformę.

Jak przetestować nowy radar? W przepisie firmy Northrop Grumman znajduje się samolot cywilny z przedłużką na nosie do której doklejamy radar z myśliwca. Źródło: Northrop Grumman

Na zakończenie pokraka 😉

Jak testuje się nowoczesne systemy radarowe i walki elektronicznej? Ano przy pomocy takiej oto pokraki z wielkim nosem.

Firma Northrop Grumman ma do swojej dyspozycji samolot pasażerski Bombardier CRJ-700, który po przejściu odpowiednich modyfikacji otrzymał z przodu protezę, czyli doklejono mu sekcję nosową na radar używaną w samolotach F-16. Nieważne ile testów wykona się na komputerze, ile w laboratorium, koniec końców i tak pewnego pięknego dnia trzeba wzbić się w powietrze i pozwolić praktyce zweryfikować obliczenia. Do tego właśnie stosowane są takie pokraki.

Źródło:
  • https://news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-demonstrates-next-generation-electronic-warfare-and-radar-interoperability-at-northern-lightning