Jak zorganizować WF w domu. Czy to w ogóle możliwe?

Lekcje W-f-u to jedne z większych wyzwań podczas nauki zdalnej. Zdecydowanie łatwiej wyobrazić sobie organizowanie za pomocą platform e-learningowych lekcji języka polskiego i sprawdzanie napisanych przez uczniów wypracowań. Czy w przypadku zajęć z wychowania fizycznego prowadzenie zdalnych zajęć jest w ogóle możliwe? Odpowiedź brzmi: tak, a kilka pomysłów jak je zorganizować znajdziecie z poniższym artykule.

Rola aktywności fizycznej w rozwoju dziecka

Wiele osób podeszło do organizowania zajęć WF-u podczas nauki zdalnej z dużym dystansem, doszukując się w niej absurdu. Zupełnie niesłusznie, bo przy ograniczonej możliwości poruszania się i przy spędzaniu większości czasu w domu, aktywność fizyczna jest tym bardziej istotna. Dlatego, zanim dojdziemy do tego, w jaki sposób można w warunkach domowych zorganizować lekcje wychowania fizycznego dla dzieci, przypomnijmy sobie, dlaczego nie warto z nich rezygnować szczególnie w tym czasie.

Aktywność fizyczna jest istotna w każdym wieku – pod wpływem ruchu mózg tworzy substancje, które działają przeciwbólowo, przeciwdepresyjnie i pomagają zmniejszyć stres, a dodatkowo ułatwiają przewodzenie impulsów nerwowych. Szczególnie warto zadbać jednak o odpowiednią dawkę ruchu w czasie intensywnego wzrostu i rozwoju dzieci. Aktywność fizyczna spełnia u nich cztery funkcje:

  • Funkcję stymulacyjną – aktywność fizyczna sprzyja m.in. mineralizacji kości, pobudza dojrzewanie układu nerwowego oraz uaktywnia układ oddechowy. Dzięki ruchowi dzieci wzbogacają także swoje doświadczenia, kształtują pamięć i rozwijają samodzielność;
  • Funkcję adaptacyjną– ruch i ćwiczenia fizyczne wpływają na hartowanie organizmu i  przystosowywanie się do zróżnicowanej temperatury, wilgotności czy ciśnienia;
  • Funkcję wyrównawczą – ruch wyrównuje niekorzystne działanie takich bodźców, jak np.: telewizja, czy komputer. Wpływając na pobudzenie organizmu, aktywność fizyczna ma przywrócić niezbędną dla prawidłowego rozwoju dziecka równowagę czynników korzystnych i szkodliwych;
  • Funkcję korekcyjną– szczególnie istotna dla dzieci z wadami postawy, ale także w walce otyłością, astmą czy niektórymi zaburzeniami układu krążenia.

Ćwiczenia w domu z dziećmi

Rodzice często od najmłodszych lat kładą nacisk na naukę, jednak w pierwszych latach dziecko najintensywniej rozwija się poprzez szeroko rozumianą aktywność fizyczną. Warto zatem mimo obaw pozwalać dziecku biegać, wspinać się i skakać.

Wiecie, że istotne jest, aby od początku uczyć dziecko wchodzenia po schodach przy użyciu naprzemiennie lewej i prawej nogi, bo to rozwija obie półkule mózgowe?  Można sobie zatem wyobrazić, jak duże znaczenie ma zabawa np. na placu zabaw, gdzie do dyspozycji są drabinki, zjeżdżalnie i inne przeszkody. Jeśli macie własne podwórko przeczytajcie tekst Anity, o tym jak zorganizować własny plac zabaw w ogrodzie.

W miarę możliwości warto dbać o aktywność na świeżym powietrzu. Nawet krótki spacer, jazda na rowerku czy hulajnodze to nie tylko ruch, ale także dotlenienie organizmu, co jest niezwykle istotne. 

Konieczność organizowania zajęć ruchowych w domu można potraktować jako okazję do wspólnego spędzania czasu rodziców z dzieckiem. 

Ćwiczenia w domu mogą przyczynić się także do powstania zdrowego nawyku, jakim powinna być w życiu codziennym aktywność fizyczna. Wystarczy odrobina kreatywności i chęci, aby wspólnie i aktywnie spędzić czas. 

We własnym zakresie można dzieciom zorganizować w łatwy sposób tor przeszkód przy wykorzystaniu np. butelek wody, które dziecko może omijać slalomem czy przeskakiwać. Można także korzystać z gotowych pomysłów dostępnych w internecie. Przykład tego, w jaki sposób można ćwiczyć z dzieckiem w wieku 2-3 lat znajdziecie w poniższym filmie. 

Kolejna propozycja to wspólne ćwiczenia mamy z dzieckiem w wieku 5-12 lat.

Fajnym rodzajem aktywności, w której dzieci chętnie biorą udział, jest zumba. Przy dźwiękach muzyki uczą się koordynacji, równowagi, a także rozwija się ich kreatywność, dyscyplina oraz pamięć.

Jak organizować zdalną lekcję W-F-u?

Nauka zdalna to czas, który wymaga od każdej strony: nauczycieli, uczniów i ich rodziców, niezwykłej mobilizacji i współpracy. Jednym z wyzwań obecnej formy edukacji okazała się organizacja zajęć wychowania fizycznego. Ich trudność polega między innymi na tym, że ciężko zweryfikować wykonywanie polecanych ćwiczeń przez uczniów. Poza tym nauczyciele nie otrzymali praktycznie żadnych wskazówek, w jaki sposób mają przeprowadzać takie zdalnie zajęcia WF-u.

Mimo wszystko warto potraktować to jako wyzwanie, które może skutkować rozwojem kreatywności u dzieci i zwiększyć ich zainteresowanie ruchem na przyszłość. W jaki sposób organizować takie zajęcia? Oto kilka przykładów:

Instrukcje pisemne

Najprostszym rozwiązaniem i najpopularniejszym jest oczywiście rozpisanie instrukcji wykonywania ćwiczeń. Trzeba przy tym pamiętać, aby poszczególne ćwiczenia opisywać na tyle wyczerpująco, żeby uczniowie wykonywali je prawidłowo i najlepiej, aby była możliwość ich wykonania w kilku wersjach trudności. Można takie instrukcje urozmaicić zdjęciami zrobionymi podczas prawidłowego wykonywania ćwiczeń.

brzuszki

Spośród wielu instrukcji, które zamieściły szkoły na swoich stronach internetowych, większość ma niestety tak nieprzystępną formę, że ciężko w ten sposób zachęcić do ćwiczeń osoby do tej pory unikające jakiejkolwiek aktywności. Dlatego taką formę pisemną można traktować jako zamiennik do innych sposobów, o których mowa w dalszej części artykułu.  

Ćwiczenia poprzez zabawę

Świetnym pomysłem, na który natknęłam się w internecie, jest stworzenie za pomocą platformy wordwall, interaktywnej zabawy, podczas której losuje się jedno z zadanych ćwiczeń, które później należy wykonać.

Kanały YouTube

Korzystanie z kanałów Youtube jest jedną z najlepszych opcji, gdyż bardzo obrazowo i w dokładny sposób przekazuje instrukcje dotyczące ćwiczeń. Można oczywiście odsyłać uczniów do stworzonych już kanałów w internecie, a jest w czym wybierać jeśli chodzi o mniej lub bardziej znanych propagatorów aktywności fizycznej.

Zaliczenie WF-u przez wykonanie zajęć z Lewandowską lub Chodakowską, trening bokserski z którymś ze znanych pięściarzy? To wszystko jest możliwe dzięki internetowi i w takiej sytuacji, jaką jest nauka zdalna, warto z tych dobrodziejstw korzystać. Dla młodzieży to może okazać się bardzo atrakcyjną formą zachęcającą do aktywności, a o to przecież chodzi.

Wielu nauczycieli postawiło sobie jednak poprzeczkę wyżej i samodzielnie zaczęło nagrywać filmy instruktażowe z ćwiczeniami. Oczywiście jest to postawa jak najbardziej godna pochwały, jednak rzecz jasna, nie każdy nauczyciel ma w domu warunki do tego, aby stworzyć takie nagrania.  

Grupy na Facebooku

Dobrym sposobem aby komunikować się z uczniami i przekazywać im wszelkie informacje jest stworzenie grupy na Facebooku. Taka opcja w przypadku zajęć WF-u sprawdza się o tyle dobrze, że nie tylko można wysyłać za jej pośrednictwem materiały instruktażowe do ćwiczeń, ale także wymieniać zdania, dzielić się doświadczeniami, a tym samym budować więź z uczniami. To zdecydowanie lepsza opcja niż tylko wrzucanie materiałów na oficjalną stronę internetową szkoły. Wszystko o tym jak stworzyć taką grupę znajdziecie w artykule: Grupy na Facebooku – krok po kroku

Wyzwanie: zaangażowanie

Nie ważne, jaką formę komunikacji i treningu wybierzemy, liczy się efekt, a więc sam fakt zaangażowania w aktywność fizyczną. Niektórzy nauczyciele polecają uczniom, lub w przypadku mniejszych dzieci – ich rodzicom, wypełnianie dzienniczków aktywności. W takim przypadku i tak nie ma możliwości faktycznej weryfikacji wykonanych ćwiczeń. Co więc można zrobić?

Dobrym pomysłem może okazać się pobudzenie kreatywności samych uczniów. Idąc za przykładem trenerów doświadczonych w angażowaniu ludzi do ćwiczeń za pośrednictwem internetu, można zorganizować jakiegoś rodzaju wyzwanie, które uczniowie mogą dobrowolnie dokumentować za pomocą filmów czy zdjęć. Może to być np. konkurs na najbardziej kreatywne stworzenie w warunkach domowych tzw. stacji do ćwiczeń albo wspólne wykonywanie jakiegoś gotowego wyzwania dostępnego w internecie. Można też poprosić samych uczniów, aby podzielili się swoimi pomysłami na wyzwania – chodzi przecież o ich zaangażowanie. 

Korzyści płynące ze zdalnych zajęć W-F-u

Zdalne nauczanie możemy paradoksalnie przełożyć na większe zainteresowanie aktywnością fizyczną wśród dzieci i młodzieży. Wiele dzieci unika zajęć WF-u przez to, że krępuje się osiągania gorszych wyników sportowych w stosunku do innych koleżanek i kolegów, co można w tej sytuacji wykorzystać. Proponowanie różnych rodzajów aktywności fizycznej w domu – gdzie nikt nie patrzy i z nikim nie prowadzi się rywalizacji, może okazać się skuteczne w załapaniu sportowego bakcyla.

Może z czasem dzięki przyzwyczajeniu do ćwiczeń w domu dzieci nabiorą nawyku rozpoczynania dnia od kilku przysiadów czy pajacyków? Może zachęcone efektami podczas wykonywania polecanych treningów na YouTubie, zaczną na własną rękę wyszukiwać nowe kanały sportowe?

Ćwiczenia fizyczne podczas wielu godzin spędzonych w domu można potraktować także jako przyjemny odpoczynek od odrabiania prac z matematyki czy polskiego. Dodatkowo, WF w domu może być świetną okazją na wspólne spędzenie czasu dla całej rodziny.