Jak założyć Profil Zaufany?

Ruszyła możliwość zapisywania się na szczepienia przeciw COVID-19. Jedną z możliwości jest elektroniczna rejestracja przez stronę pacjent.gov.pl. Jednak, aby móc skorzystać z tego sposobu trzeba posiadać Profil Zaufany. Co to jest Profil Zaufany, jak go założyć i do czego jeszcze może się on przydać w przyszłości? Wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu.

Profil Zaufany – co to jest?

Załatwianie spraw urzędowych dla wielu osób wiąże się ze stresem. Wizyta w urzędzie to często godziny stania w kolejkach, a później wypełnianie wielu dokumentów. Na szczęście istnieje jednak ciekawa alternatywa. Dzięki technologii wiele spraw urzędowych możecie załatwiać online, co okazało się szczególnie przydatne w okresie pandemii, podczas której staramy się przecież ograniczać kontakt z innymi do minimum.

Jednak by móc przez internet załatwiać jakiekolwiek sprawy urzędowe, musicie posiadać profil zaufany. On także jest potrzebny, jeśli chcecie zapisać się drogą elektroniczną przez stronę pacjent.gov.pl na szczepienie przeciw COVID-19.

Zatem czym dokładnie jest Profil Zaufany? W skrócie jest to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możecie potwierdzać swoją tożsamość w internecie. W tradycyjnej formie, gdy załatwiacie sprawy osobiście, musicie pokazać urzędnikowi swój dowód tożsamości. W sieci ten sposób sprawdzenia tożsamości nie jest możliwy, dlatego konieczne było znalezienie sposobu, który pozwoliłby na potwierdzenie tego, że osoba próbująca załatwić jakąś sprawę, naprawdę jest tym, za kogo się podaje.

Właśnie po to powstał profil zaufany, który jest zabezpieczony w taki sposób, by nikt poza jego właścicielem, nie mógł go użyć. Korzystając z Profilu Zaufanego, możecie więc w urzędach potwierdzić swoją tożsamość, a także, jeśli to konieczne, podpisać wniosek.

Jak założyć Profil Zaufany?

Istnieje kilka sposobów na założenie profilu zaufanego. Możecie zrobić to np. poprzez:

  • Internetowe konto bankowe
  • Formularz online
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny
  • e-dowód

Jak założyć Profil Zaufany w banku?

Najłatwiejszym sposobem na założenie Profilu zaufanego jest skorzystanie z bankowości internetowej. Dane w banku są wiarygodne, dlatego ta opcja nie wymaga już osobistego stawienia się w urzędzie. Wszystko możecie załatwić przez internet. Badania wskazują, że ten sposób wybiera aż 80% osób. Aby tego dokonać, wystarczy, że wykonacie kilka prostych kroków:

  • W pierwszej kolejności musicie sprawdzić, czy Wasz bank ma możliwość założenia Profilu Zaufanego, w tym celu możecie zalogować się na stronę swojego banku lub wejść na stronę profilu zaufanego.
Źródło: gov.pl
  • Jeśli już wiecie, że profil zaufany możecie założyć w swoim banku, musicie się do niego zalogować.  
  • Następnie klikacie w przycisk, który rozpocznie procedurę – najczęściej jest on oznaczony jako Załóż Profil zaufany. W przypadku banku Santander wygląda to tak:
  • W trakcie zakładania profilu będziecie musieli zaakceptować niezbędne zgody i oświadczenia, a następnie potwierdzić dane narzędziem autoryzacji, którego używacie na co dzień w banku, czyli np. SMS-em.

Gotowe, profil założony. Pamiętajcie, by wybierać opcję logowania przez system tego banku za każdym razem, gdy zechcecie zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego,.

Założenie Profilu  zaufanego poprzez formularz online

Nie każdy jednak posiada konto internetowe w bankach na stronie profilu zaufanego. Istnieje także jeszcze inna opcja, a mianowicie można złożyć wniosek online, ale by korzystać z profilu zaufanego, trzeba go jeszcze potwierdzić w jednym z wyznaczonych punktów. Na miejscu będziecie musieli okazać dowód tożsamości oraz podpisać stosowny wniosek. Musicie także pamiętać o tym, że macie na to tylko 14 dni od dnia wypełnienia formularza na stronie internetowej.

Profil zaufany za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Jeżeli macie kwalifikowany podpis elektroniczny, możecie go użyć do założenia profilu zaufanego. Ta opcja wymaga oprogramowania PZ Signer lub Aplikacji Podpis Kwalifikowany.

Podpis kwalifikowany
Źródło: gov.pl

Czym różni się Profil Zaufany od kwalifikowanego podpisu elektronicznego?

Istnieje kilka różnic pomiędzy Profilem Zaufanym a podpisem kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Profil zaufany to narzędzie niekomercyjne, oferowane przez państwo w celu umożliwienia osobom prywatnym i przedsiębiorcom kontaktu z jednostkami administracji publicznej. Kwalifikowany podpis elektroniczny jest to produkt komercyjny, odpłatny, z którego można korzystać nie tylko do załatwiania spraw urzędowych, ale także różnych elektronicznych dokumentów, takich  jak: faktury, umowy czy wybrane pisma procesowe.

Kolejną kwestią, w której zasadniczo różnią się te dwa rozwiązania, jest ich ważność. Z Profilu zaufanego można korzystać przez trzy lata, a kwalifikowany podpis elektroniczny jest ważny przez jeden rok lub dwa lata.

zakładanie profilu zaufanego

Rejestracja przez e-dowód

Jeśli posiadacie e-dowód, czyli nowy dowód z warstwą elektroniczną, możecie przy próbie potwierdzenia tożsamości wybrać opcję ‘e-dowód’. System krok po kroku przeprowadzi Was przez proces. Co ważne – opcja ta wymaga również posiadania czytnika NFC, który umożliwi połączenie Twojego dowodu z komputerem oraz specjalnego oprogramowania.

Jak założyć tymczasowy Profil Zaufany?

W czasie epidemii COVID-19 doszła jeszcze możliwość założenia tymczasowego Profilu Zaufanego, który będzie ważny tylko przez 3 miesiące. Jeśli zdecydujecie się na taką opcję, Waszą tożsamość urzędnik potwierdzi podczas tzw. wideoweryfikacji. Jest to zatem kolejna możliwość, aby Profil Tymczasowy założyć bez wychodzenia z domu.

W tym celu musicie wejść na stronę gov.pl, a następnie m.in.:

  • podać dane, którymi będziecie się w przyszłości logować do Profilu Zaufanego;
  • wybrać aplikację, przez którą skontaktuje się z Wami urzędnik, aby potwierdzić twoją tożsamość (do wyboru jest Skype oraz Microsoft Teams);
  • ustalić godzinę spotkania;
  • wypełnić oświadczenie potwierdzające znajomość przepisów dotyczących Profilu Zaufanego.

Następnie na podany przez Was adres e-mail otrzymacie wiadomość potwierdzającą założenie konta w serwisie Profil Zaufany oraz potwierdzenie wysłania wniosku. Potem otrzymacie jeszcze w mailu link do rozmowy video, która odbędzie się w wybranej przez Was aplikacji i o ustalonej we wniosku porze.

Tymczasowy Profil Zaufany
Źródło: gov.pl

Co można załatwić z Profilem Zaufanym?

Wspomnieliśmy już o tym, że dzięki Profilowi zaufanemu możecie online zapisać się na szczepienia przeciw COVID-19. Jednak posiadanie go będzie także bardzo użyteczne w innych przypadkach, bowiem załatwiając sprawy online przy użyciu profilu zaufanego, zyskujecie dostęp niemalże do każdego urzędu na terenie całej Polski.

Do najpopularniejszych spraw, które można załatwić za pomocą Profilu Zaufanego, należą:

  • składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego;
  • sprawdzenie statusu procesu wydawania dowodu osobistego (kiedy jest gotowy do odbioru);
  • sprawdzenie liczby punktów karnych;
  • składanie corocznych deklaracji podatkowych;
  • składanie wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego;
  • składanie wniosku o rejestrację firmy;
  • wysyłanie wniosków i pism do wybranych urzędów;
  • zmiana wpisu CEIDG.

Źródło: obywatel.gov.pl