eActros. Pierwszy krok Mercedesa na długiej drodze

30 czerwca firma Mercedes-Benz zaprezentowała ciężarówkę eActros, która z przytupem chce wejść na niezwykle trudny rynek przewozów ciężarowych. Czy elektryfikacja długodystansowych ciężarówek jest już możliwa? Sprawdźmy, co oferuje eActros.

eActros – podstawowe „elektryczne” dane

Zanim każdy właściciel firmy transportowej kupi auto, bacznie przygląda się jego podstawowym danym. Rzućmy i my okiem na najważniejsze informacje o nowej ciężarówce eActros.

Zasięg eActros, czyli ile na jednym ładowaniu

Jak podaje producent Mercedes-Benz, eActros ma charakteryzować się zasięgiem do 400 kilometrów. Niestety przy podanej odległości jest przypis. Czytamy w nim, że jest on wyliczony wewnętrznie, w optymalnych warunkach i z pakietem 4 akumulatorów (klient do wyboru ma 3 lub 4). Te są po wstępnym przygotowaniu, a test był w ruchu dystrybucyjnym z częściowym ładunkiem, bez przyczepy i w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Nazbierało się tych „ale” do zasięgu, niemniej jest to początek drogi, więc od czegoś trzeba zacząć. Tym bardziej że producent reklamuje pojazd jako ciężarówkę przeznaczoną do przewozów krótkodystansowych.

eActros załadunek
Źródło: Mercedes-Benz

Moc, czyli jak wciska w fotel eActros? Po cichu!

Do napędu pojazdu wykorzystywana jest elektryczna oś napędowa z dwoma silnikami, które generują do 400kW (330kW mocy ciągłej). Jak to w elektrykach wysoki moment obrotowy dostępny jest już na starcie, więc dla ciężarówek jest to idealne rozwiązanie. Koniec z lataniem po połówkach przy ruszaniu pod większą górkę i większym ładunku. Kierowca ma do dyspozycji całe dwa biegi, a nie kilkanaście. Na łuku poczuć można nisko położony środek ciężkości, ale mimo wszystko odradzamy wyczynową jazdę.

Pozbycie się silnika spalinowego pozwoliło obniżyć poziom hałasu w pojeździe o 10 dB (przy pełnym obciążeniu). Liczba ta oczywiście nic nie mówi, ale dość powiedzieć, że poziom słyszalnego hałasu spadł o połowę. Jest też znacząco mniej wibracji, jeśli zestawimy pojazd z odpowiednikiem z silnikiem diesla. Idealne rozwiązanie na nośne dostawy.

By nie było za kolorowo i za chicho, by chronić pieszych, pojazd wyposażono w generator dźwięku. Brrrrum, brrrum…

Pojemność akumulatorów i ładowanie eActros

eActros charakteryzuje się pojemnością akumulatorów rzędu 420kWh (wartość przybliżona, uwzględnia limity bezpieczeństwa i zachowania osiągów akumulatorów, przy 3 akumulatorach 315kWh). Zespół baterii może być ładowany prądem 160kW. W przypadku podłączenia do typowej stacji ładownia 400A DC w nieco ponad godzinę można naładować pojazd z 20 do 80%, ale znów w przypisie czytamy, że to wewnętrzne testy w optymalnych warunkach i temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Źródło: Mercedes-Benz

eActros wpisuje się w trend, ale…

Nie popadajmy w euforię. Jeśli wpis o nowym produkcie jest poutykany przypisami, to znaczy, że trzeba je czytać z uwagą. Zasięg ciężarówki eActros w optymalnych warunkach nie ma nic wspólnego z realnym zasięgiem. Wie to każdy, kto zajrzał w specyfikację jakiegokolwiek auta, a potem się nim przejechał.

Mercedes tak sformułował warunki do podawanego zasięgu, że są one trudne do powtórzenia w rzeczywistości. Ciężarówki ładowane są najchętniej do pełna, a nie „częściowo” i nie jeżdżą w temperaturze 20 stopni. No czasem jeżdżą, ale jak będzie wyglądał zasięg przy pełnym ładunku, pracujących 3 osiach, temperaturze -20 stopni Celsjusza i terenie nawet nie górzystym, a pagórkowatym?

Podładowywanie na każdym rozładunku to, póki co pieśń przyszłości, więc musimy skupić się na tym, co mamy w baku, a raczej w akumulatorach. Nie wiemy też, jakie są osiągi przy układzie z 3 akumulatorami. Z pewnością gorsze. Nie wiemy też, ile wytrzymają tak intensywnie używane baterie i ile kosztować będzie ich wymiana. A co z utylizacją? Jaki będzie koszt pozbycia się takiego zestawu akumulatorów? Jaki będzie ślad węglowy dla całej tej operacji utylizacji? W komunikacie nie podano również pozostałych danych pojazdu (chyba, że czegoś nie zauważyłem). Ile np. można wrzucić na pakę eActrosa? Czy i jaką przyczepę może ciągnąć eActros? Jak będą wyglądały wtedy jego możliwości drogowe? Pytania można mnożyć.

Krok po kroku!

Była łyżka (no łycha) dziegciu, więc wracajmy do miodu. Każda droga, nawet ta najcięższa i najdłuższa wymaga od nas pierwszego kroku. Mercedes eActros to jest właśnie taki pierwszy elektryczny krok w transporcie dla dużych. Następne pójdą już łatwiej. Nie spodziewajmy się fajerwerków, a pewnego dnia cel zostanie osiągnięty. Krok po kroku.