Cywilne loty w kosmos z amerykańskich baz wojskowych

Zanosi się na małą rewolucję w lotach w kosmos. 21 czerwca opublikowano komunikat o umowie podpisanej pomiędzy Federal Aviation Administration (FAA) i Department of the Air Force (DAF). Sygnowane 15 czerwca porozumienie ma zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa publicznego w czasie korzystania z obiektów wojskowych. Słowem, współpraca cywilno-wojskowa się zacieśnia.

US Space Force szerzej otworzy bazy

Sama umowa licząca sobie sześć stron to dość ciężki język urzędniczy wypełniony paragrafami, ale kluczowe w tym wszystkim jest jedno. Dwie bazy US Space Force, czyli Cape Canaveral Space Force Station (CCSFS) na Florydzie i Vandenberg Space Force Base (VSFB) w Kalifornii będą mogły obsługiwać loty cywilne sprawniej i w jeszcze większym wymiarze.

W samym dokumencie ciekawy jest też zapis sugerujący, że w grę wchodzi pełen pakiet operacji, czyli lot realizowany od początku do końca z danej bazy (zapewne chodzi o fazę przygotowań), sam start lub powrót.

Ostatni aspekt przywodzi na myśl rakiety SpaceX, które są wielokrotnego użytku i mogą lądować po zrealizowaniu zadania. W zapisie może również chodzić o ewentualne powroty załogowych misji kosmicznych, kiedy to ludzie będą lądowali na ziemi po dłuższej bytności w kosmosie, a pojazd przywożących ich z powrotem będzie maszyną komercyjną.

Póki co obie bazy są certyfikowane do realizacji operacji kosmicznych przez cztery firmy cywilne. FAA i DAF dzięki porozumieniu upraszczają przepisy i usuwają duplikujące się procesy i certyfikacje niezbędne do realizacji misji kosmicznych. Ma być szybciej, sprawniej i bezpieczniej.

Delta IV start z Vandenberg
Start rakiety Delta IV z bazy Vandenberg. Źródło: U.S. Space Force / Michael Peterson

Cywilne loty, ale wojskowy porządek

Na terenie baz FAA zaakceptuje naziemne zasady bezpieczeństwa i inne procedury, analizy i rozwiązania, które współgrają z dotychczas stosowanymi przepisami cywilnymi.

Warto nadmienić, że w 2020 roku FAA wydała pozwolenie na realizację 39 komercyjnych startów w kosmos, z czego aż 24 były realizowane z i wspierane przez wspomniane wcześniej bazy wojskowe. Jak widać zatem, ponad połowa lotów, które odbyły się w ubiegłym roku, miały swój początek w obiektach wojskowych. Podpisane porozumienie powinno usprawnić dalsze operacje i korzystnie wpłynąć na rozwój amerykańskiego cywilnego sektora kosmicznego.

Falcon 9 Cape Canaveral
Start rakiety nośnej Falcon 9 z przylądka Cape Canaveral. Źródło: Space Force Airman 1st Class Dakota Raub

Ukryty cel porozumienia

W komunikacie padają oczywiście okrągłe słowa i szumne zapewnienia, ale rzecz cała wydaje się bajecznie prosta. W kosmosie trwa zimna wojna pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami, które coraz śmielej sobie tam poczynają.

Zacieśnienie współpracy między wojskiem a sektorem cywilnym ma pomóc w znaczącym przyspieszeniu dalszego rozwoju sektora kosmicznego w USA. Sytuacja jest na tyle poważna, że po deorbitowaniu International Space Station Chiny będą miały jedyną załogową stację kosmiczną, a to nie jest ostatnie słowo tamtejszych naukowców. Oni się dopiero rozkręcają.

Ostatnie sukcesy w lotach na Księżyc w ramach Chinese Lunar Exploration Program oraz jeszcze bardziej spektakularny wypad na Marsa (misja Tianwen-1) jasno wskazują, że Chiny są o krok za USA (mniej skomplikowany pojazd). Za chwilę może się jednak okazać, że nie są o krok za a krok przed i stąd wysiłki Amerykanów zmierzające do odwrócenia niekorzystnego trendu.

Oczywiste jest to, że prędzej czy później dojdzie do przynajmniej częściowego wykorzystywania kosmosu do celów wojskowych i płynące zewsząd nawoływania o zaniechaniu militaryzacji i zapewniania w tym obszarze należy włożyć między bajki (wystarczy zapytać, co robi w kosmosie amerykański wojskowy X-37B). Wojsko było, jest i będzie obecne w kosmosie, a obecność ta będzie tylko rosła.

Źródła:
  • https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/2664231/faa-department-of-the-air-force-sign-commercial-space-agreement/
  • https://www.af.mil/Portals/1/documents/2021SAF/06_June/MOA_DAF_FAA_Launch_and_Reentry_Activity.pdf