Chiny mają nowy tunel aerodynamiczny do badań pocisków hipersonicznych

Pocisk hipersoniczny to trudna w okiełznaniu bestia. By jej używać, trzeba ją dobrze poznać. Gdzie zapoznajemy się z właściwościami statków powietrznych? W tunelu aerodynamicznym! Dla pocisków hipersonicznych potrzeba jednak czegoś lepszego niż tunel, w którym bada się zwykłe samoloty.

Pociski hipersoniczne w tunelu aerodynamicznym to chleb powszedni

By prawidłowo ocenić i poznać zachowanie dopiero projektowanego pocisku hipersonicznego, potrzeba tunelu aerodynamicznego dostosowanego do bardzo wysokich prędkości. Nowy tunel, jak podają chińskie media państwowe, to konstrukcja klasy metrowej. W ostatnim czasie zaliczył testy kalibracyjne i może zostać włączony do prac badawczo rozwojowych.

Jak informuje Aviation Industry Corp. of China (AVIC; niedawno pisaliśmy o nowym samolocie tej firmy) nowy tunel będzie służył wspieraniu chińskiej strategii powietrzno-kosmicznej oraz rozwojowi broni hipersonicznej i systematów wspierających.

Nowy tunel otrzymał niewiele mówiącą nazwę FL-64, ale najważniejsze, co musimy z tego wyciągnąć, jest to, że już działa i może wejść do programu testów państwowych. Inna kluczowa informacja to czas powstania. Nowy tunel aerodynamiczny powstał w zaledwie dwa lata, co jest wynikiem rekordowym w porównaniu z innymi obiektami tego typu. Tak przynajmniej podają Chińczycy.

DF-17 Xinhua
Najgorsze jest to, że Chiny wystrzeliły pocisk hipersoniczny, który odpalił kolejny pocisk. Amerykanie są głęboko w lesie... . Źródło:Xinhua

Jakie pociski hipersoniczne można testować w nowym tunelu aerodynamicznym?

Według upublicznionych informacji w nowym tunelu aerodynamicznym można symulować prędkości pomiędzy Mach 4, a Mach 8. Nie jest tajemnicą, że podczas przekraczania prędkości dźwięku, a zwłaszcza przy wielokrotności tej liczby powstają ogromne ilości ciepła. FL-64 jest w stanie operować przy temperaturach dochodzących do 900 Kelwinów (626.85 stopni Celsjusza). Wartości te pozwalają odwzorować lot na wysokości 48000 metrów, a czas bezpiecznego operowania tunelu to ponad 30 sekund. Co ciekawe nowy obiekt pozwala również testować oddzielanie się oraz odpalanie broni od samolotu nosiciela.

AVIC ma spore doświadczenie w konstruowaniu tuleni aerodynamicznych, a protoplastą FL-64 był FL-63, który pozwalał testować mniejsze obiekty o rozmiarach 0,3-0,5 metra. Chińscy eksperci podkreślają, że symulacje komputerowe nie są tak dokładne, jak rzeczywiste testy w tunelu aerodynamicznym.

JF-22 tunel aerodynamiczny
Tunel aerodynamiczny JF-22, który ma zostać otwarty w przyszłym roku z pełną mocą zademonstruje tempo rozwoju chin w obszarze technologii hipersonicznej. Źródło: Global Times

FL-64 to dopiero przygrywka w obszarze tuneli aerodynamicznych

Jeśli prędkości rzędu Mach 8-10 wydają się ogromne to, co powiedzieć o prędkości Mach 30? Z takimiż to prędkościami do czynienia mieć będziemy w tunelu aerodynamicznym o nazwie JF-22. Obiekt ma być dostępny już w roku 2022, czyli niebawem Chiny zaczną badać hiperprędkości na dużych wysokościach rzędu 40 do 100 kilometrów. Śmiało można przypuszczać, że na tym się nie zatrzymają.

Na marginesie Chińczycy zauważają, że jeśli udałoby się opracować systemy poruszające się z taką prędkością, to na przykład o 90 procent można by obniżyć koszty startów satelitów i statków kosmicznych.

Gdy tunel JF-22 powstanie, będzie najnowocześniejszym na świecie. Rodzi się zatem pytanie, gdzie w tym wszystkim są Amerykanie. Póki co ślimaczą się niemiłosiernie i widoków na dynamiczne przyspieszenie i odskok nie ma. Jak zwykle deliberują o kosztach, budżetach, o tym, czy zamknąć tę, czy inną fabrykę, ponieważ koszty utrzymania są za wysokie, ale jakiś kongresmen się sprzeciwia, a przetarg się przeciąga i jest oprotestowany… i tak można niemal w nieskończoność. A Chiny robią swoje.

kod rabatowy kpt-geex do sklepu combat
Źródło:
  • https://www.globaltimes.cn/page/202111/1239529.shtml
  • https://www.globaltimes.cn/page/202108/1232234.shtml