Po co Laser Peening
Tutaj dochodzimy do tego, po co wykonywać taką procedurę na samolocie. Otóż w wyniku użytkowania, startów, lądowań i manewrów w powietrzu dochodzi do stopniowego zmęczenia materiału. Znamy to z naszego codziennego funkcjonowania. Jeśli będziemy dostatecznie długo zginać drucik ze spinacza, to w końcu pęknie. Z samolotami jest podobnie. W końcu pękają, a jak coś kosztuje 100 milionów dolarów, to lepiej, by pękło później niż wcześniej.
Standardowo procedura wzmacniania kluczowych elementów strukturalnych realizowana jest podczas okresowych przeglądów i modernizacji. Zazwyczaj w krytyczne miejsca wstawia się wzmocnienia, które przedłużają nam resurs samolotu i dzięki temu można znowu w spokoju wywijać hołupce na niebie.
I teraz wreszcie dochodzimy do tego, dlaczego procedurę stosuje się na F-35B. Otóż jak wiadomo, jest to maszyna STOVL, czyli krótkiego startu i pionowego lądowania. Podczas takich manewrów obciążenia rozkładają się inaczej niż w przypadku klasycznego rozbiegu i dobiegu. Generalnie można przyjąć, że są większe. F-35B są również użytkowane przez Korpus Piechoty Morskiej, który lata nimi w różne miejsca i jako pierwszy ogłosił gotowość operacyjną ,więc ma największe doświadczenie z tymi samolotami, a F-35 lekkiego życia u nich nie mają.